5/5 - (1 امتیاز)

کد نویسی ، وردپرس یا سایت ساز ؟؟ کدامیک؟

کد نویسی ، وردپرس یا سایت ساز ؟؟ کدامیک؟ این سوالی است که اگر نیاز به سایت داشه باشید ، اولین مسئله ای که با آن روبرو خواهید شد از خود خواهید پرسید .

بعضی شرکت ها می گویند از پایه کد نویسی میکنیم و هزینه شان بالا است

بعضی ها سیستم مدیریت وردپرس را مطرح میکنند و از جهانی بودنش و تعداد زیاد سایت های معتبر دنیا با این سیستم میگویند

بعضی ها هم اسم سایت ساز ها را به میان می آورند و از راحتی کاربا این سیستم ها میگویند….

 

اگر شما هم یکی از افرادی هستید که میخواهید بدانید کدام روش مناسب شما ست با ما همراه شوید و ادامه مقاله را مطالعه کنید….

 

با توجه به روش های مختلف پیاده سازی سایت باید در نظر گرفت که میزان فعالیت ، گستره ، میزان هزینه ، زمان تحویل و نیروی فنی موجود و امکانات مورد درخواست ، امنیت   … تا چه میزان برای شما اهمیت دارد و سپس به انتخاب مناسبترین بستر برای خود بپردازید.

حال به بررسی چند نکته مهم در ایجاد ، نگه داری ، توسعه سایت می پردازیم . و آن را از سه جنبه کد نویسی از پایه ، سیستم سایت ساز (مانند وبزی ) و سیستم مدیریت محتوا ( مانند وردپرس) بررسی می کنیم.

 

1- نگه داری از سایت  :

شاید یکی از مسائل بسیار مهم در دراز مدت مسئله ی نگه داری از سایت می باشد.

به عبارتی سایت ، حاصل هزینه  و زمان و اعتبار شما می باشد.

اینکه بتوانید بکاپ سایت خود را داشته باشید و در صورت بروز مشکلات سروری آن را به سرور مناسب منتقل کنید.

در صورت استفاده از سیستم مدیریت محتوا همانند وردپرس به راحتی و با استفاده از یک افزونه به راحتی می توان بکاپ سایت را به هاست دیگر منتقل کرد ، در صورتی که در صورت استفاده از سایت ساز ، شما قادر به جابه جایی سایت خود به سرور دیگر نخواهید بود.

طی تماس تلفنی با مدیریت این شرکت ، مطرح شد که سایت ساز اوپن سورس نیست و بدین وسیله مسئله بالا توسط ایشان تائیدگردید.

البته شرکت های دارنده سایت ساز معمولا به دلیل تعداد زیاد سایت ، سرورهای قوی تامین میکنند و امنیت آن را برعهده میگیرند و ممکن است از جابه جایی بی نیاز باشید.

 

2-امنیت :

امنیت سایت ساز ها هم مانند امنیت سایرسیستم ها همواره مورد بحث می باشد. کما اینکه توسعه دهندگان سایت ساز ممکن است از آن دفاع نمایند و یا رقبای آن ممکن است آن را زیر سوال ببرند.

لذا طی تماسی که با شرکت وبزی گرفته شد و از نحوه تضمین امنیت سایت سازسوال شد ، پاسخ متقنی دریافت نگردید و و صرفا اشاره به نمونه کارها بسنده شد و مدیریت مجموعه وبزی اعلام نمودند ” از طرفی اینکه هر سایتی قابل حک شدن می باشد حتی گوگل !  ”

پاسخی همیشگی به مسئله امنیت . یک پاسخ درست و نا کامل !

از طرف دیگر می توان گفت امنیت فقط کد نویسی سایت نیست و به عوامل مختلفی همانند سرور نیز بستگی دارد.

در واقع می توان گفت امنیت در یک نگاه قابل بررسی نمی باشد و متخصص آن مسئله می تواند پس از تست اقدامات مختلف امنیت یک سایت را بررسی نماید.

اما یک نکته حائز اهمیت این است که اکثر سایت ساز ها به دلیل اینکه دارای سایت های فراوان هستند ، و همه ی سایتهایشان رو سرور اختصاصی می باشد امنیت آن را نیز برعهده میگیرند.

 

3-پیاده سازی امکانات و ارتقای امکانات :

در صورتی که شما امکاناتی را نیاز دارید که ممکن است اولین بار است به ذهنتان رسیده است بهتر است به فکر کد نویسی آن باشید چون هنوز ساختاری برای آن وجود ندارد!

اما در صورتی که سایت شما یک سایت با امکانات معمولی می باشد ، میتوانید از سایت ساز ها یا سیستم های مدیریت محتوا استفاده نمائید.

در این میان سیستم های مدیریت محتوا مانند وردپرس به دلیل بهره گیری از مخزن رو به توسعه توسط جمع عظیمی کاربران ، و دارا بودن تعداد زیادی افزونه ها ، میتواند پاسخگوی نیازهای بسیاری باشد.

از طرفی در صورتی که نیاز به امکان خاصی پیدا کردید که افزونه آن یافت نشد میتوانید به افزونه نویس آن را سفارش دهید.

از طرفی طی  تماس تلفنی با مدیریت این مجموعه ، اعلام کردند که تیم برنامه نویسی برای تامین امکانات افزون بر امکانات موجود وجود ندارد.

بنابر این اگر شما تمامی امکانات سایت خود را هم اکنون میدانید و امکانات سایتتان امکانات معمولی می باشد میتوانید به سایت ساز فکر کنید. (لیست امکانات در سایت موجود است )

 

4-هزینه و زمان :

اگر هزینه و زمان برای شما اهمیت ندارد و امکانات مورد نظر شما امکانات معمولی نیست بهتر است سایت خود را از پایه کد نویسی کنید. در غیر این صورت سایت سازها و سیستم های مدیریت محتوا را استفاده کنید.

در این میان سایت سازی مثل وبزی سالیانه هزینه ای دریافت میکند که شامل هزینه هاست و هزینه استفاده از سایت ساز می باشد که بیشتر از هزینه ی استفاده از سیستم مدیریت محتوا مثل وردپرس می باشد.

بعبارتی هزینه استفاده از سیستم های مدیریت محتوا مثل وردپرس رایگان بوده و شما برای راه اندازی آن هزینه ای پرداخت نمیکنید. برای نصب و استفاده ی قالب شما یکبار هزینه ای را پرداخت میکنید که با توجه به موضوع فعالیت شما هزینه قالب میتواند رایگان تا حداکثر 300 هزارتومان باشد برای دامنه و هاست نیز هزینه آن را به صورت جداگانه ( با توجه به میزان فضای خریداری شده )پرداخت خواهید کرد که هزینه ی تمام شده کمتر از سایت ساز می باشد.

در بحث زمان ، زمان لازم برای آماده سازی سایت توسط سایت ساز و سیستم های مدیریت محتوا بسیار کمتر از حالت کد نویسی می باشد.

 

5-ویرایش بصری و توسعه

اگر سایت شما از پایه کد نویسی شده باشد ، شما برای هر تغییر ظاهری باید از شرکت برنامه نویسی درخواست کنید.

در صورتی که سایت ساز ها خصوصا بستر وبزی دارای امکانات ویرایش بصری راحت هستند که کار با آن را بسیار راحت میکند و شما نیاز به نیروی فنی متخصص جهت سایت نخواهید داشت. طبق آنچه کاربران گفته اند میتوان هر طرح سایتی را با این ویرایش بصری زیبا اجرا نمود.

در حالی که ممکن است سیستم های مدیریت محتوا مانند وردپرس ، چنین راحتی را برای کاربر فراهم نکنند .

 

امید است مطالب بالا مورد توجه موسسه محترم واقع گردد و در اخذ تصمیم مناسب دید کافی را فراهم نموده باشد.

.

آفاق وب

منیره شفیعی

07 اردیبهشت 1400

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.